Als trotse eigenaar en bestuurder van de slimste kleine zakelijke auto die in ons land op de weg rijdt, overigens met een uitrustingsniveau/interieur dat veel autobezitters doet watertanden, werd ik aangenaam verrast met de uitkomsten van een recent onderzoek door het CBS. Daaruit kon niet alleen worden afgeleid hoeveel snelheidsboetes er in 2017 werden uitgeschreven (5,8 miljoen) maar ook welke automerken hiervoor het meeste in aanmerking kwamen. Van de dertig meest voorkomende automerken kregen Audi’s het vaakst een boete (48%), gevolgd door BMW (46 %), Land Rover, Volvo (beide 45 %). Gerechtigheid! Als er vier automerken genoemd zouden kunnen worden waarvan de bestuurders mij als medeweggebruikers stelselmatig onheus hebben bejegend, op weg naar kantoor of klant dan stonden deze merken met stip in mijn top 5. De veelal mannelijke bestuurders van deze automerken halen niet zelden ‘Verstappen-achtige’ manoeuvres uit om bij een wegversmalling, oprit of invoegstrook toch vooral vóór mij in te voegen. De verkeersregel dat rechts voorrang heeft telt kennelijk in mijn geval niet voor deze automobilisten. En op een 60 of 80 km/u binnenweg halen ze steevast in, om vervolgens nog minstens tien kilometer voor me te rijden achter een breed landbouwvoertuig dat als een slak over de weg kruipt. Kennelijk werkt de geringe omvang van mijn voertuig als een rode lap op deze bestuurders. En de grap dat ik vooral niet moet vergeten om mijn gordels af te doen voordat ik uitstap, omdat ik m’n auto anders op m’n rug heb hangen, heb ik inmiddels ook al te vaak gehoord. Maar, wacht, misschien is het vooral ook mijn probleem. Lijd ik aan het calimerocomplex vanwege mijn gevoel structureel tekortgedaan of niet serieus genomen te worden vanwege de geringe omvang van mijn auto. Voor de jongeren onder ons; de term is afgeleid van Calimero, het hoofdpersonage van een tekenfilmserie uit de jaren zeventig. Dit zwarte mini kuikentje had het regelmatig over “Zij zijn groot en ik is klein en da’s niet eerlijk, o nee”. Maar ik voel me eigenlijk helemaal niet klein. De maximum snelheid van 160 km/u haal ik niet dagelijks, maar over het algemeen kan ik me moeiteloos aanpassen aan de snelheid van het verkeer op de ‘grote weg’. Naast de bestuurder kan ook nog slechts één uit de kluiten gewassen passagier mee met mijn ieniemienie en verder neem ik sowieso nooit passagiers mee. De bagageruimte is ruim voldoende voor mijn tas en enkele dozen drukwerk. En dan komt nog het mooiste; het verbruik van de auto is gemiddeld 1 op 20, de wegenbelasting valt in het laagste tarief en de fiscale bijtelling is nog geen 100 euro per maand. Daarvoor rijd ik heel comfortabel en milieubewust in een slimme kleine auto. O ja, en ook ik had ook een snelheidsboete afgelopen jaar, maar wel een kleintje.
